Skapad: 2009-04-22, Ändrad: 2009-04-22

Köksbiträde / måltidsbiträde

Kommunal.seMitt yrkeKöksbiträde / måltidsbiträde

Köksbiträde / måltidsbiträde - Kommunal är facket för dig

Som köksbiträde / måltidsbiträde arbetar du oftast deltid eller har uppehållstjänst när skolbarnen har lov. Kommunal kämpar för att du som är köksbiträde ska ha rätt till heltidsjobb.

Som medlem i Kommunal får du som är köksbiträde / måltidsbiträde rätt till rättshjälp och förhandlingshjälp vid tvister med arbetsgivaren. Du får bra medlemsförsäkringar och a-kassa om du blir arbetslös, och mycket mer. Allt fler arbetsplatser för köksbiträden läggs ut på entreprenad. Då är det tryggt för dig som är köksbiträde att vara med i Kommunal.

Kommunal bevakar dina intressen. Vi vet att det kan vara varmt, fuktigt och bullrigt på din arbetsplats, och därför arbetar vi för att du som är köksbiträde ska ha bättre arbetsmiljö, bra lön och företagshälsovård – oavsett vem som är din arbetsgivare.  Är du inte med i Kommunal än, så kom med idag.

Köksbiträden och måltidsbiträden arbetar under tidspress

Storkök på skolrestauranger, sjukhus eller servicehus är vanliga arbetsplatser för dig som är köksbiträde. Du är med och lagar maten till barn, gamla och sjuka, ett viktigt arbete som har stor betydelse för människors välbefinnande och hälsa.  Som köksbiträde arbetar du snabbt och effektivt, ofta under tidspress.

Du har kunskap om näringsriktig mat, om råvaror, tillredning, allergier och sjukdomar.  Arbetsgivare är ofta kommuner och landsting, men allt fler privata företag, som till exempel Fazer Amica, ISS och Sodexho, tar över verksamheter där köksbiträden arbetar. Det är fortfarande skattepengar som finansierar, och det är därför Kommunal är facket för dig som är köksbiträde.

Läget i din bransch

Vill du veta mer om läget i din bransch, till exempel om löner, anställningstrygghet, arbetstider, arbetsmiljö och kompetensutveckling?

Klicka på länken till höger så kommer du till just din bransch – kök och städ.

Laddar verktyg...