Skapad: 2007-12-13, Ändrad: 2011-08-12

Försäkringar som ingår

Kommunal.seMedlemFörsäkringarFörsäkringar som ingår

Fem försäkringar i medlemsavgiften

Fem försäkringar ingår automatiskt i ditt medlemskap i Kommunal.

• Kommunals hemförsäkring
    skyddar ditt lösöre som du har i bostaden utan beloppsgräns. Saker som du har på andra ställen är försäkrade upp till 40 000 kronor. Om du har villa eller bostadsrätt ska du ha en kompletterande försäkring. I försäkringen ingår en reseförsäkring som gäller i hela världen upp till 45 dagar.
  • Kommunals Medlemsolycksfall-Fritid
    ingår också i medlemsavgiften från och med 1 januari 2009 (ersätter TFF). Den kan ge ersättning om du skadar dig på fritiden. Läs mer om Medlemsolycksfall-Fritid via länken till höger.
  • Kommunals barngruppliv
    ger ersättning om hemmaboende barn till dig eller om barnet till din make/registrerad partner/sambo skulle avlida.
  • Kompletterings-TGL är en grupplivförsäkring
    Den träder in om den vanliga grupplivförsäkringen, TGL, inte skulle gälla för dig, det vill säga om din arbetsgivare inte har tecknat kollektivavtal med Kommunal. TGL betalar till efterlevande om du avlider. Den är också giltig om du varit arbetslös så länge att efterskyddet i "vanliga" TGL upphört. Ersättningen vid dödsfall är ett halvt till sex basbelopp, bland annat beroende på ålder. Om det finns barn betalas ett barnbelopp.
  • Kommunals inkomstförsäkring
    är en försäkring för dig som blir arbetslös och når taket i a-kassan. Medlemmar med inkomster mellan 18 700 och 35 000 kronor i månaden kan få flera tusen kronor extra ersättning om de blir arbetslösa. Klicka på länken till höger för att läsa mer.

På Folksams hemsida hittar du information om försäkringarna. Där finns även information om medlemsförsäkringar som inte ingår i medlemsavgiften, men som du kan anmäla dig till.

Försäkringar du kan lägga till:

- Kommunals sjuk- och efterlevandeförsäkring för medlem och medförsäkrad
- Kommunals Medlemsolycksfall-Fritid för medförsäkrad
- Kommunals barnförsäkring (Medlemsbarn)
- Medlemspension - en försäkringsförmån för dig som är med i facket

Om försäkringarna gäller för, eller kan tecknas även för make, registrerad partner och sambo anges detta i texten på Folksams hemsida.

Kontakta din sektion eller närmaste Folksamkontor när du vill anmäla dig till någon av de försäkringar som inte automatiskt ingår i medlemskapet.

Skapad: 2007-12-13, Ändrad: 2011-08-12

Laddar verktyg...