Skapad: 2009-04-21, Ändrad: 2009-04-21

Om arbetstider

Kommunal.seKommunal tyckerOm arbetstider

Om arbetstider

Hur arbetstiden används är viktigt för att jobbet ska kunna utföras på ett bra sätt. Men arbetstidens förläggning har också stor betydelse för arbetsmiljön. Det måste finnas rimliga arbetsvillkor och ingen ska behöva jobba ensam i utsatta lägen.

Det är mycket att tänka på vid schemaläggning och det finns många arbetstidsmodeller och flera regler att följa. Arbetstiden är viktig. Den är själva förutsättningen för att jobbet ska kunna skötas jobbet på ett bra sätt, att bemanningen är rätt vid rätt tidpunkt på dygnet. Självklart är arbetstiden också viktig för arbetsmiljön. Man ska ha rimliga arbetsvillkor när man jobbar och inte jobba ensam i utsatta lägen. Men arbetstiderna sätter också gränser för hur vardagen kan hanteras. Därför är det viktigt att Kommunals medlemmar är med och påverkar hur schemat läggs. Arbetstiderna ska passa både verksamheten och individerna.

Flera arbetstidsmodeller

Det finns många arbetstidsmodeller att välja bland, men också flera regler att följa. Reglerna är till för att skydda de mest grundläggande behoven av vila och hälsa på längre sikt. Därför bör man känna till ramarna för hur arbetstiden får hanteras på en arbetsplats. Det finns stora risker med att ”avtala bort” reglerna. Det centrala avtalet är en trygghet. Samtidigt är det viktigt med flexibla lösningar. Så ge reglerna en chans. Om du lär dig mer om de formella ramarna för schemaläggningen, så kan du lättare hitta de bästa lösningarna tillsammans med dina arbetskamrater.

Mer kunskap

Skaffa mer kunskap med hjälp av det nya studiematerialet Schyssta schemat. Där finns fakta, checklistor och frågeställningar som gör det enklare att lägga ett schema som fungerar.

Laddar verktyg...