Skapad: 2008-03-04, Ändrad: 2008-03-04

Facket gör skillnad - historier från verkligheten

Kommunal.seBli medlemFacket gör skillnad - histo...Ständig vikarie?

Ständig vikarie?

Arbetsgivaren hade ingen koll på anställningstiden. Medlemmens egna papper var det inte heller någon ordning på. Det var först när Mario Gavran, förtroendevald i Kommunal, grep in som de rätta underlagen kom fram. Sen gick det undan - den uppskattade förrådsmannen på ett av landets största sjukhus fick fast tjänst efter tre år som vikarie.
Mario Gavran tillsammans med delar av sitt juniorlag

- Medlemmen kom upp till mig och berättade att han fått ännu en förlängning av sitt vikariat. Efter tre år som vikarie borde det väl ändå vara dags för en fast tjänst tyckte han, berättar Mario Gavran, förtroendevald för Kommunal på Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge.

För att få klarhet måste anställningsbevisen gås igenom ordentligt. Och var fanns de? Inte i en prydlig hög hemma hos medlemmen, i alla fall.

- Det var kanske inte hans grej, att spara och sortera gamla papper. Huset fullt av ungar dessutom, ler Mario.

Lätt hänt att lagen glöms bort

Det finns en lagstiftning som reglerar hur länge man får arbeta som vikarie hos samma arbetsgivare innan man måste erbjudas en tillsvidareanställning. Året ut gäller regeln att den som vikarierat i sammanlagt 3 år under de senaste 5 åren, ska erbjudas en tillsvidareanställning. Från den 1 januari 2008 räcker det med 2 år under en 5-årsperiod.

- När man arbetar hos stora arbetsgivare som landsting, då kanske man utgår ifrån att arbetsgivaren har koll på sina anställningar. Man kan tro att alla arbetsgivare följer lagstiftningen, men så är det inte, säger Mario.

Ibland sker det helt omedvetet från arbetsgivarens sida, tror han.

- Därför kan man som anställd inte lämna över hela det ansvaret till arbetsgivaren.

Lönebesked – viktigt bevis

Mario började med att be sjukhusets personalavdelning ta fram hur lång tid medlemmen haft jobb. Han bad även medlemmen rota efter sina anställningsbevis och lönebesked en gång till. Arbetsgivaren kunde bara få fram att medlemmen vikarierat i två år. Medlemmen däremot hittade papper som styrkte att han jobbat mer än så.

Mario tog kontakt med personalavdelningen. Då kom det fram att sjukhuset bytt datasystem för personalrapporteringen mitt under de år som medlemmen vikarierat. Därför fanns medlemmens hela anställningstid inte med i det nuvarande systemet. Men med medlemmens egna papper och ett visst grävande i det gamla systemet stod det klart att det var dags att ge den uppskattade förrådsmannen fast jobb till slut.

- Inget snack om saken. Efter ett par veckor hade han fått fast jobb. Och jag tog nästa steg: han hade ju rätt att omförhandla sin lön, att få högre lön helt enkelt!

Vid det här laget var medlemmen riktigt nöjd med det stöd han fått av Mario i Kommunal.

- Har man en arbetsgivare som behåller en som vikarie i hela tre år, så betyder det att man gör ett bra jobb. Då ska man också få ett fast jobb, precis som lagen säger.

Starkare tillsammans

På fritiden tränar Mario ett juniorlag, Brunnsängs IK, i fotboll. Det finns vissa kopplingar mellan fotbollen och facket, menar han.

- Man är trogen sin klubb och hjälper sitt lag. Man bygger upp en laganda tillsammans. Men den som inte är med i facket nöjer sig med att tro att arbetsgivaren har ordning och reda och bevakar ens intressen. Jag fick medlemmens förtroende att hjälpa honom. Det slutade med att han fick det han hade rätt till, ett fast jobb. Då känns det extra roligt att jobba fackligt!

Skapad: 2008-03-04, Ändrad: 2008-03-04

Laddar verktyg...