Skapad: 2013-04-18, Ändrad: 2013-04-18

Ordförande har ordet

Kommunal.seKommunal Stockholms länVår avdelningOrdförande har ordetOrdförande har ordet

Nu tar vi fajten!

Margaretha Bohman

ordförande
Kommunal Stockholms län

Kommunal har varslat om stridåtgärder. Vi har tagit ut flera kommuner i Stockholms län och ett antal olika yrkesgrupper till att börja med.

Låt mig säga; att gå i strejk är ingen lek, det är något som man bara tar till som en yttersta åtgärd för att sätta tryck bakom sina krav. Jag kan konstatera att vi nu nått det läget där vi, tyvärr, måste sätta ned foten och ta till den yttersta åtgärden.

Löneförhandlingarna med SKL har strandat och arbetsgivarna visar inte särskilt stor förståelse för de krav som vi satt upp. Att vi vill satsa på riktiga löneökningar för våra yrkesgrupper kan inte vara oskäligt. Att följa det så kallade ”märket” från industrin förhandlingsresultat på 6,8 procent i löneökning gör att våra låglönegrupper drabbas av ett ökande lönegap och halkar efter ytterligare.

Våra krav är inte orimliga, vi kräver att få lönepåslag i kronor inte procent, vi kräver ett stopp på delade turer. Löneklyftorna mellan män och kvinnor måste minska inte öka, arbetet med jämställda löner måste tas på allvar. Det kan inte vara så att man måste vara beroende av en man för att försörja sig, vi kräver att även kvinnor ska ha en lön och anställning som det går att leva av.

Det är krav som jag tror de allra flesta i detta land kan ställa sig bakom.

När vi nu varslar om konflikt på flera olika områden möts vi av åsikter som " Tänker ni inte på brukarna och hur de drabbas, tänker ni inte på barnen, tänker ni inte på…"

Jo, det är precis det vi gör, skattebetalarna förtjänar det allra bästa och vi som utför jobben måste få betalt för den insatts vi gör.

Nu är det dags att vi visar muskler och styrka, nu är det vår tur att få det vi kräver, nu eller aldrig ska vi uppgradera vår status.

Vi är trötta på att ständigt få höra att det inte finns några pengar. Vi vet att vårt löneutrymme krymper för varje år som går, vi vet att våra villkor ständigt försämras med usla scheman, delade turer och otrygga anställningar.

Det vi kräver är på intet sätt orimligt utan bara det som de flesta på arbetsmarknaden ser som självklart.

Nu ska vi rusta oss för att stå emot arbetsgivarna och slå klackarna i backen. Ingen ska säga att Kommunal är en tandlös feg organisation, ingen ska kalla oss mesiga.

Nu tar vi Fajten för våra villkor vår överlevnad och existens. Utan Kommunalarna stannar Sverige, utan oss kör inga bussar, inga operationer utförs, inga gamla får omsorg, ingen kommer med ambulansen till sjukhuset efter olycka och sjukdom, jag kan rabbla yrkesgrupp för yrkesgrupp men det behövs inte för ni vet redan vad som skulle ske om vi inte fanns.

Kampen kan bli både lång och hård. Det kan bli besvärligt och det blir antagligen många rykten och påståenden från olika håll. Men vi måste ha vår rätt till goda villkor. Det handlar inte bara om pengar, det handlar om ditt värde som människa och anställd, den fajten tror jag att alla inser värdet av.

Jag är helt säker på att på att vi kan visa upp en enig styrka och hjälpas åt med att ro detta i land på bästa sätt.

Nu tar vi fajten!

Margareta Bohman