Skapad: 2007-09-12, Ändrad: 2010-01-15
2015-01-27

Rapport från Kommunal och SKPF: Pensionen - en kvinnofälla

Trots många år i välfärdens tjänst kan en majoritet av Kommunals kvinnliga pensionärer ändå inte försörja sig på sin pension. 7 av 10 är beroende av garantipension. I genomsnitt får de nästan 4000 kronor mindre i månaden än de pensionerade Kommunalmännen. För många kvinnor är tvåsamheten därför en nödvändighet för att överleva ekonomiskt. Ytterst är detta en konsekvens av orättvisa arbetsvillkor, skeva löner och ett ojämställt hemmaliv. Det visar en ny rapport som fackförbundet Kommunal och SKPF släpper idag.

Påverka Kommunal - skriv en motion

Vi vill att du är med och formar hur Kommunal ska utvecklas i framtiden. Skriv ner dina tankar och funderingar, avsluta med krav du vill att Kommunal ska besluta om. Gör detta, och du har skrivit en motion som formar framtiden.

Bli medlem i Kommunal

Välkommen att bli medlem i Kommunal! Fyll i dessa uppgifter för att ansöka om medlemskap. Medlemskapet gäller från den första dagen i den månad som ansökan inkommer.

Kommunal-Nyheterna

Ett nyhetsprogram för och om medlemmarna i Kommunal. Se Kommunal-Nyheternas årskrönika. Vi sammanfattar förra året och kör med full fart in i 2015!

Betalar du rätt medlemsavgift?

Har du fått hem ett brev med den här bilden? Vi Det beror på att vi behöver fråga dig om din inkomst, så att din medlemsavgift blir rätt nästa år.

Värva kollega, få en premie!

Både du som värvar och den nya medlemmen får fina premier. Tillsammans för en starkare fackförening.