Jessica Leiding föreslagen som LO:s andra vice ordförande

Senare idag kommer LO:s valberedning att presentera sitt förslag till ny förbundsledning. Kommunals förbundssekreterare Jessica Leiding kommer att föreslås bli LO:s andra vice ordförande.

Bild på Jessica Leiding.
Foto: Kommunal.

Om LO-kongressen beslutar i enlighet med valberedningens förslag kommer det att innebära att Jessica Leiding lämnar sitt uppdrag som Kommunals förbundssekreterare i samband med att hon tillträder sitt nya uppdrag.

- Jag är ödmjuk inför nomineringen till LO:s andre vice ordförande. Den samlade arbetarrörelsen har en stor uppgift framför sig – att samla Sveriges arbetare. För det är tillsammans vi är som starkast och det är tillsammans vi kan för stå emot arbetsgivarnas förslag till försämringar och driva frågor som kommer att förbättra vår, gemensamma, morgondag. Oavsett om du jobbar som undersköterska eller byggnadsarbetare eller något annat av våra hundratals yrken som vi organiserar så ska du veta att facket står på din sida och tar strid för just dig och dina arbetskollegor, säger Jessica Leiding.

LO:s kongress äger rum den 17-20 maj.

-  Jag har fostrats i Kommunal. Det var här jag fick mina kollegors förtroende att representera dem, först som lokal facklig företrädare i Norra Stockholm, därefter som avdelningsordförande och i förbundsstyrelsen samt nu senast som förbundssekreterare för hela vår fina organisation. Dessa uppdrag har varit de finaste uppdragen jag har kunnat tänka mig. Nu är jag nominerad av Kommunal till ett nytt uppdrag och ser fram emot LO-kongressen.